BIKE/CYKLING – SUPER EFFEKTIV TRÆNING

Indendørs cykling er effektiv konditionstræning – helt uafhængigt af sol og vind og vejrforhold. Og så er bike velegnet til stort set alle – ikke kun de allerede veltrænede.

”Du risikerer hverken at få solen i øjnene eller blive overrasket af en byge eller en punktering”

Sådan foregår indendørs cykling/bike

Bike er kredsløbstræning, hvor man træner på specialbyggede kondicykler – TOMAHAWK er det mærke, vi har valgt til Pulz. Træningen foregår på hold med max. 15 deltagere, hvor en instruktør styrer slagets gang. Man cykler i takt til musik, men det smarte ved træningsformen er, at hver deltager selv kan styre sin belastning og dermed hvor hårdt, han eller hun træner. Det betyder også, at øvede og nybegyndere kan køre på samme hold, det er blot et spørgsmål om at gøre modstanden på hjulet tungere eller lettere.

Typisk vil træningen simulere forskellige former for terrænkørsler og situationer, som man kender fra udendørs cykelløb (fx bjergkørsel, sprint og intervaltræning), og dermed egner træningen sig godt som supplerende træning for cykelmotionister og -entusiaster. Men også til dem der netop IKKE har lyst til at hoppe på en racercykel og indtage landevejene, men som alligevel gerne vil have de mange fordele ved at cykeltræne.

Bike/cykling benyttes også som supplerende træning af eksempelvis fodbold-, håndbold- og ishockeyspillere.

I Pulz tilbyder vi to typer Bike-timer. Dem kan du læse om nedenfor. Derudover kan du finde hele vores holdplan her. Er du i tvivl om, hvorvidt vores bike-hold og Pulz Fitness generelt er noget for dig, kan du med fordel læse om, hvad der gør vores motionscenter unikt. Vi står klar til at byde dig indenfor og få sveden på panden frem!

Sådan indstiller du din cykel

Du skal stå ved siden af cyklen med siden til. Så løfter du det ene ben op, til lårbenet er vandret (bøj knæet). Sadlen skal være på højde med oversiden af dit lår. Indstil styret, så det er på højde med din saddel.

Har du ondt i ryggen, eller er du gravid, så sæt styret højere end sadlen. Det er sjældnere saddelhøjden, der ikke er indstillet korrekt, men langt oftere styret, der er sat for lavt. Op med styret, hvis du vil have både ekstra kalorieforbrænding og mindre risiko for skader. Sørg altid for at komme i god tid til timen, så du har god tid til både at hente og indstille din cykel – spørg instruktøren, hvis du er i tvivl.

Spinning-udstyr

Et par spinning-sko er som regel nødvendige på grund af pedalernes konstruktion. Det kliksystem, der bruges på cyklerne, er LOOK eller SPD. Vi har af hygiejniske årsager valgt IKKE at leje/låne cykel spinning-sko ud, men vi har multipedaler, som du kan stikke dine træningssko i, første gang du prøver Bike.

Klæd dig på i svede-egnet tøj. Korte eller halvlange bukser, der er ikke kan sætte sig fast i pedalerne, er bedst. Som i al anden cykling kan man blive øm i skridtet – og her er de særlige cykelbukser med indlæg en god hjælp. Mange har desuden glæde af at benytte pulsur, når de cykler, så de kan følge med i, hvor meget de yder. Du kan også blive sat op til SUUNTO pulssystem med dit eget SUUNTO bælte og følge med i din træning på væggen. Opsætning til vores system er ganske gratis.

En stor vandflaske eller to er alfa og omega – sammen med et håndklæde til at håndtere sveden.

VORES BIKE-HOLD

QUICK BIKE: Den hurtige og effektive

Quick BIKE er 30 minutter med fuld smæk. Der er skåret alt væk, der hedder lange pauser, og der køres efter en kort 2 min. opvarmning lige på, så du får pulsen godt op. Vi bruger de 30 minutter, som timen varer, intensivt, og du får derfor dækket din træning på relativ kort tid.

Alle kan deltage på quick-bike; du bestemmer selv belastning, og bliver det for hårdt, holder du dine egne pauser. Timen er til dig, der skal presse en hurtigt og effektiv træning ind i en travl hverdag. Man kan sagtens kombinere en Quick Bike-time med en anden lettere /mindre krævende træningsform.

BIKE 45: Den intense med flere pauser

BIKE 45 er en time på 45 minutter, hvor vi bruger lidt længere tid på opvarmning og nedkøling/cool down. Her er også indlagt flere korte pauser. Denne time henvender sig til alle, da man igen selv styrer belastning og intensitet.

Når du kommer til Bike-timerne, skal du selv hente din cykel og sætte den i salen, hvor du gerne vil sidde. Herefter skal du indstille den, så både sæde og styr har den korrekte højde, og du i det hele taget sidder godt på cyklen.